Resipi puding buah naga susu yang sedap dan mudah. Pasti korang tidak puas makan




Dengan cuaca sejuk sekarang dan ketika musim Perintah Kawalan Pergerakan ini. Kami pasti ramai yang asyik rasa lapar. Betul tak? Walaupun ramai lebih memilih makanan seperti sup atau masakan panas-panas, namun apa salahnya kali ini anda tukar selera dengan mencuba pencuci mulut yang lebih sihat berbanding makanan lain. Sedap pun sedap! Anak pasti suka!
Bahan-Bahan yang perlu disediakan adalah: 
  1. 1 biji buah naga (isi merah)
  2. 1 paket agar-agar bertali (20gm)
  3. 1 cawan gula kastor (Boleh kurang kan)
  4. 750 mls susu cair
  5. 750 mls air kosong
 Kupas buah naga dan potong kiub atau kecil. Ketepikan dahulu.


Sementara itu, masukkan agar-agar ke dalam air dan masak dengan api sederhana sehingga mendidih.

Setelah agar-agar hancur, masukkan susu cair dan gula.

Dalam periuk, kau orang masuk kan agar-agar dan juga air dahulu. Buka api dan kacau sedikit hingga agar² tadi cair dan mendidih. Bila tali agar² tadi dah mencair kesemuanya, masukkan pula susu cair. Kacau lagi susu ni supaya tak hangit. Api kena jaga.
Kemudian kacau sehingga adunan larut dan sebati. Pastikan sentiasa dikacau supaya adunan tidak sebati.

Apabila sudah sebati boleh masukkan gula ikut citarasa kalian sendiri ye. Saya tulis je 1 cawan, boleh kurang kan. Boleh rasa sikit untuk ketahui manis atau tidak. Kalau kurang manis tambah lah gula. Kalau dah cukup, tak perlu tambah. Kacau hingga gula itu sebati. Seterusnya, masukkan buah naga dan kacau.

Masukkan buah naga tadi. Kacau lagi sambil menari. Kerja kita kalau buat puding ni memang kena selalu kacau, kalau tak, kacaulah hidup! Eh tak, berketul lah nanti. Kemudian tutup api dan masukkan  adunan ke dalam loyang dan biarkan sejuk seketika sebelum masukkan ke dalam peti sejuk.
resipi puding buah naga susu
Puding buah naga susu sedia untuk dinikmati. Enak dihidang sejuk, rasa puding buah naga susu memang menyegarkan dan pasti digemari seisi keluarga.
resipi puding buah naga susu


Info : Bancuhan agar-agar bertali boleh diihat caranya di belakang paket palastik. Yang saya gunakan ini dia minta bancuh 1500mls air. Jadi saya bahagikan dua 750mls air + 750 susu cair. Cara masakan boleh tengok pada kapsyen dan gambar. Selamat Mencuba